Kogo dotyczy Euro – Fatca?
Celem Euro – Fatca jest ustalenie rezydencji podatkowej Klientów. Zgodnie z wymogami Euro – Fatca instytucje finansowe – w tym Banki Spółdzielcze maja obowiązek wskazania Klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż, ten w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym.
Dlaczego Bank pyta mnie o mój kraj(e) rezydencji podatkowej?
Zgodnie z Euro – Fatca, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banku, aby zebrał, a następnie raportował informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów. Zgodnie z wymogami CRS, Bank jest zobowiązany uzyskiwać takie dane od swoich klientów na podstawie Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych lub Oświadczenie CRS dla Podmiotów.
Czy jest praktyka stosowana przez wszystkie banki?
Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami Euro – Fatca.
Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku Spółdzielczego w Szczebrzeszynie?
W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Szczebrzeszynie poprosi o dostarczenie poniższych informacji:
Klient Indywidualny:
- imię i nazwisko;
- aktualny adres zamieszkania;
- miejscowość i kraj urodzenia;
- data urodzenia;
- kraj/kraje rezydencji podatkowej;
- numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN
Klient Instytucjonalny/Podmioty prawne:
- nazwa;
- aktualny adres siedziby (w tym kraj);
- kraj/kraje rezydencji podatkowej;
- status podmiotu;
- dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej;
- numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
Jak zdefiniować, który kraj jest moim krajem rezydencji podatkowej?
Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umow międzynarodowych oraz innych okoliczności.
Jak często muszę przekazywać te informacje do Banku Spółdzielczego w Szczebrzeszynie?
Po otrzymaniu przez Bank Spółdzielczy w Szczebrzeszynie ważnego Oświadczenia Klienta złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli uznamy, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie.
Jeśli dostarczyłem wszystkie niezbędne informacje, dlaczego Bank prosi mnie o przesłanie dodatkowych dokumentów?
Bank Spółdzielczy w Szczebrzeszynie jest prawnie zobowiązany do zweryfikowania wszystkich informacji dostarczonych przez klienta. W celu potwierdzenia tożsamości lub zadeklarowanego kraju rezydencji podatkowej, Klient może zostać poproszony dodatkowo o dostarczenie kopii dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego rezydencję podatkową.
Jakie informację zostaną przekazane do lokalnych organów podatkowych?
Do lokalnych organów podatkowych zostaną przekazane dane dostarczone przez Klienta na formularzach: Oświadczenie ………… a takze informacje o rachunkach i produktach klienta, włączając w to m.in. :
- saldo rachunku lub wartość;
- łączną kwotę wpłaconych odsetek lub płatności.
Gdzie uzyskam dodatkowe informacje?
W przypadku pytań dotyczących CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować sie z lokalnym organem podatkowym lub niezależnym doradcą. Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD: http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/common-reporting-standard/